Volvo 144

Merk + Type : Volvo 144
Motor : 4-cilinder, 1778cc, 101pk
Kleur : Creme
Interieur : Cognackleurig kunstleer
Kilometerstand : 62.667 km
Bouwjaar : 1968
Brandstof : Benzine
Transmissie : 4-Versnellingsbak
Carrosserievorm : Sedan
Aantal deuren : 4
Prijs : Verkocht
  Van de 50-er tot laat in de 70-er jaren was Volvo eigenlijk een ťťnmodellen-merk.
Zo werd de 444 'Kattenrug', na jaren opgevolgd door de legendarische Amazone (120-serie) die van 1957 tot 1970 werd verkocht.
En toen de Amazon wat ouderwets begon te worden, kwam Volvo in 1966 met de geheel nieuwe 140-serie. De oude carrosserielijnen van de 120 werden vervangen door de mooie, ruimere en hoekige body van de 140. De motor was nagenoeg gelijk aan die van de Amazone en, ondanks dat de 140 geen lichte auto was, haalde deze een topsnelheid van boven de 160km/u. Ze had een gescheiden remsysteem, rembekrachtiging en schijfremmen rondom. De dunnere raamstijlen en lagere ramen geven de bestuurder en passagiers veel meer zicht dan bij het vorige model. De opbouw van de carrosserie was bijzonder sterk en zorgde (mede ook dankzij de standaard gemonteerde veiligheidsgordels) voor een grote mate van veiligheid voor de inzittenden. Met zijn stijve achteras en conventionele, maar wat stugge vering heeft de 140 een voor die tijd uitstekende wegligging.
De 140 is tot 1974 in productie geweest en in deze 8 jaar zijn er ruim 1.250.000 stuks verkocht (meer dan twee maal zoveel als in de 13 jaar dat de Amazone is gemaakt).
In 1974 werd de 140 opgevolgd door de 240-serie. Maar eigenlijk was dit, afgezien van de vele technische veranderingen, meer een face-lift dan dat er sprake was van een nieuw model. Het doek viel voor de 240 in 1993. De 140-240 serie is dus van 1966 tot 1993, derhalve 27 jaar, in productie geweest in nagenoeg dezelfde vorm.
 
Deze 144 is ook interessant voor historische rally's. Volgens de regels van de DHRC kunnen alle auto's ouder dan 30 jaar daaraan deelnemen. Zij komt zelfs in aanmerking voor de strengere regels van de Tulpenrally die een leeftijdsgrens van 1972 hanteert. 

Maar natuurlijk kan de auto ook uitstekend dienst doen als gewone dagelijkse gebruiksauto, zonder dat men zich zorgen hoeft te maken over steden met milieuzones!

Het liefst zouden wij haar echter zien bij een Volvo c.q. oldtimer verzamelaar die de auto wil bewaren in de voortreffelijk originele staat waarin zij nog steeds verkeert.

Onze, in Zweden geproduceerde 144, is op 30 augustus 1968 door de Belgische Volvo-dealer Dupire in La LouviŤre afgeleverd aan de 1e eigenaar die ook in dit plaatsje woonde, dat gelegen is in het Franse gedeelte van BelgiŽ, tussen Brussel en Charleroi.

Deze eigenaar heeft de auto 40 jaar (!) in bezit gehad en hij heeft de auto meer gekoesterd dan gereden. Ze heeft origineel slechts net ets meer dan 60.000km gereden. En hiervan is elke beurt en reparatie bijgehouden en genoteerd in een boekje dat nog steeds bij de auto aanwezig is. Alles is minutieus vastgelegd.

Deze 144 verkeert, zoals eerder gezegd, in een prachtige absoluut originele staat. Ze heeft nog steeds de 1e lak die er perfect uitziet. Ze is super strak, heeft geen schade en nergens is er ook maar enige vorm van roest te bekennen. Zelfs de reservewielbakken, het zwakke punt van deze auto's, zien er perfect uit. 

Ook het interieur ademt het zorgvuldige gebruik van de auto uit. Het prachtige bruine kunstleer is nagenoeg nieuw. De hemelbekleding en het dashboard zijn eveneens ongeschonden.

Wij hebben haar, met enkele andere auto's, gekocht van een Luxemburgse verzamelaar die zijn verzameling in een droge hal had gestald, beschermd door hoezen. 
Technisch verkeert ze ook in een prima staat, ze rijdt en schakelt uitstekend en staat op mooie Michelins.

Een originele 48 jaar oude 140-serie zoals deze zal niet eenvoudig te vinden zijn. 

De prijs voor deze unieke auto is inclusief Nederlands kenteken, afleveringsbeurt en nieuwe APK. In tegenstelling tot vele van onze collega's berekenen wij geen afleveringskosten. Zelfs de tenaamstellingskosten nemen wij voor onze rekening. Onze prijs is dus echt all-in, volledig rijklaar.
Volvo 144 Franse klassieker
Volvo 144 Klassieke auto - import Frankrijk
Volvo 144 Oldtimer
Volvo 144 Lage kilometerstand
Volvo 144 Originele auto
Volvo 144 Ongerestaureerde auto
Volvo 144 Klassieker in topstaat
Volvo 144 Roestvrij
Volvo 144 Youngtimer
Volvo 144 Automobiel jaren '60 en '70
Volvo 144 Occasion import
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144
Volvo 144


Aantal bezoekers: 4040854

Nieuwe auto's

  • Renault R4F6
    Bouwjaar: 1984
  • Volvo 850
    Bouwjaar: 1995
  • Peugeot 504 Injection
    Bouwjaar: 1972
  • Renault R16TX
    Bouwjaar: 1977
  • Renault Floride
    Bouwjaar: 1960
  • CitroŽn Xantia 1.8i 16v Break
    Bouwjaar: 2001
  • Renault R4F6
    Bouwjaar: 1982
  • Mercedes 200D
    Bouwjaar: 1982
  • CitroŽn Xantia 2.0i SX
    Bouwjaar: 1993
  • Mercedes 200E Aut. W124
    Bouwjaar: 1989
  • Peugeot 405 GLS 1.6
    Bouwjaar: 1994
  • Peugeot 404
    Bouwjaar: 1967
Klassieke oldtimer gezocht
Klassieke duitse oldtimer Alfa Romeo oldtimers Klassike Renault oldtimer Klassike audi oltimer Italiaanse klassieke Fiat Volkswagen oldtimers Klassieke Mercedes Benz oldtimer Klassieke Franse Peugeot oldtimer Klassike Opel oldtimer CitroŽn oldtimer - Franse klassieker Klassieke Ford oldtimer Volvo oldtimers
Webdesign Bureau: Methodus Internet