De Peugeot 405 werd in juli 1987 geïntroduceerd en in 1988 gekozen tot Europese Auto van het Jaar, zelfs met het hoogste puntenaantal dat tot dan toe ooit aan een model werd toegekend.
Na een productie van 2,5 miljoen exemplaren werd ze in 1995 opgevolgd door de 406. In 1991 zijn er een aantal kleine wijzigingen doorgevoerd, maar de echte face-lift kwam in 1993 waarbij de voor- en achterzijde (zij het beperkt) werden aangepast en kreeg ze een nieuw dashboard. Deze modellen staan bekend als de Phase 2.
Het model is ontworpen door de Italiaan Pininfarina en doet sterk denken aan de door dezelfde ontwerper getekende Alfa Romeo 164.
De populariteit van de 405 was groot en ook zijn befaamde betrouwbaarheid leidde er toe dat in Frankrijk, zeker in Parijs, deze 405 als taxi het algemene straatbeeld bepaalde. Van dit model zijn er slechts twee versies uitgebracht, de sedan en de break. In tegenstelling tot vele andere Peugeot modellen is er van de 405 nooit een coupé of een cabrio versie gemaakt.
De 405 is ook buiten Frankrijk geproduceerd, zo werd ze in licentie gemaakt in Egypte, Iran, Zimbabwe, Chili, Argentinië, Taiwan en (beperkt) in Polen.
Een auto die ondanks het succes en de hoge verkoopcijfers nu bijna geheel uit het straatbeeld is verdwenen.
Onze, in een nog zeer nette staat zijnde 405 hebben wij in 2018 al eerder verkocht en nu weer ingeruild op de verkoop van één van onze mooie Citroën’s Xantia. Ze verkeert nog steeds in een zeer goede staat. Zowel de carrosserie, het interieur, de kofferruimte en onder de motorkap.
Ze is o.a. uitgerust met :
Ook technisch is ze in goede staat. De NAP (Nationale Auto Pas) is bij de auto aanwezig.
Wij kunnen u deze fraaie Peugeot 405 aanbieden voor de interessante prijs van € 2.250.